jake bardem

jag såg en man idag på tåget.
jag har sett honom flera gånger med samma tåg.
7.33 från mig går det.
jag brukar se honom.
han går på i saltsjö-järla. då är vagnen alltid full. åtminstonde är alla sittplatser tagna.
jag brukar sitta vid dörrarna. dels för att jag trivs bäst där, av alla andra sittplatser i vagnen. men också för att det brukar vara de enda lediga platserna. han brukar stå vid dörrarna, fast till höger om mig.
han läser alltid, alltid en bok. han verkar vara en riktig bokslukare.
för det är alltid en ny framsida. titeln är alltid på engelska.
han är nog i 30-40 årsåldern. han ser ut som en blandning av Javier Bardem och Jake Gyllenhaal. en ganska exakt förklaring faktiskt.
han ser så snäll ut. nästan lite gullig. han påminner lite om tjuren Ferdinand.
när jag ser honom på tåget går han alltid på lika bekymmerlöst, tar tag med sin högra hand i stången i mitten av dörrsittplatserna och håller i boken med sin vänstra. så står han, resten av resan. utan att ramla eller verka det minsta irriterad för oljudet i vagnen eller för att behöva stå upp.
bara helt uppslukad av ännu en bok.
ibland vill jag bara vara som honom.
hålla i mig med med en hand i stången i mitten och läsa i en bok med den andra.
som om det vore så simpelt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0